کد مطلب:245387 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:328

تحقیق عرشی
در نزد اهل عرفان و معرفت و كرسی نشینان عرش علم و حكمت چشمه تسنیم صورت تجسم علم حقیقی خالص و توحید اخص خاص الخواصی است یعنی علم خالص حقیقی است به اعلی مرتبه توحید و مراتب اسمائیه و صفاتیه الهیه از جمالیه و جلالیه و از لطفیه و قهریه كه اعلی مرتبه آن در عقل كلی است كه حقیقت محمدیه است چه بعد از حضرت احدیت جلت عظمته اشرف موجود علی الاطلاق عقل كل است كه صادر نخستین و اولین جلوه رب العالمین است آن طوری كه این حقیقت مقدسه به عمق حقایق می رسد دیگران نمی رسند البته ائمه اطهار علیهم السلام در مقام نورانیت نیز نور واحدند و آنها نیز به اعماق حقایق الهیه می رسند.

حضرت ختمی مرتبت عقل كل محمد صلی الله علیه و آله در تمام عمرش به كنه مقام عقلش با كسی حرف نزده است و سخن نگفته است.

و فی المجمع كتاب المعتبر آمده است (ان رسول الله ما كلم الناس بكنه عقله قط) بلحاظ اینكه علوم حقیقته لایق هر مزاجی نیست.

پس این علم حقیقی كه مخصوص عقل كل است از عالم معنی است و چون در آخرت هر معنائی صورتی دارد لذا این شراب تسنیم كه صورت آن معنای خالص و علم حقیقی است مخصوص حضرت خاتم انبیاء محمد مصطفی است و همانطوری كه روح پیغمبر خاتم ادراك آن علم خالص حقیقی را در دنیا می كرد، در آخرت جسم شریف پیغمبر هم از این شراب تسنیم كه صورت همان علم حقیقی است بهره ور است و این شراب مختص



[ صفحه 364]



آن بزرگوار و ائمه اطهار عترت قدیسین آن حضرت است.

شراب تسنیم كه از عرش اعلا جاری است به زمین بهشت نمی رسد همین طور علم حقیقی الهی كه از صقع ربوبی تنزل كند به زمین اجسام نمی رسد بلكه مخصوص روح كامل اعظم محمدی و ارواح طیبه عترت طاهرین و طیبین آن حضرت است صلوات الله علیهم ازلا و ابدا و سرمدا .

حال با توجه به این مقدمه رفع تعجب از بیت حافظ كه گفته است



بیا ای شیخ و از خمخانه ما

شرابی خور كه در كوثر نباشد



می گردد به شرط اینكه بگوئیم لسان الغیب حافظ قرآن این بیت را از لسان خود نگفته بلكه از لسان حضرت ختمی مرتبت و عترت قدیسین آن حضرت بدین نغمه مترنم و این بیت را از زبان معجز بیان آنان سروده است و در این صورت شبهه ای نیست كه این گفته عین واقع و بیان حقیقت است زیرا شراب تسنیم چنانكه امام باقر شكافنده علوم اولین و آخرین صلوات الله علیه فرموده اشرف اشربه بهشتی است و مافوق شراب كوثر است خذ و اغتنم و توجیهی برای بیت حافظ از این بیان محكم البنیان بهتر به نظر نمی رسد.

مؤلف را رساله ای است بنام كتاب (شراب ربانی) كه بیان شراب در عرف عرفا شامخین و شراب هائی كه در قرآن مبین مذكور است و هر یك مخصوص چه طائفه و چه سلسله ای است تفصیلا در این كتاب مرقوم و تحقیق شده است و توفیق طبع آن را از پروردگار مهربان خواستارم و قبل از چاپ این كتاب به فهرستی از آن شراب ها اشاره می نمائیم.